dimecres, 24 de juny del 2026

Què puc llegir aquest estiu?

 

- XarxesInvisible Eloy Moreno.

- Like, blanc, Gemma Pasqual

- L'assassinat del professor de matemàtiques, Jordi Sierra io Fabra

- El corredor del laberint, James Dashner

- Percey Jackson, Rick Riordan

- Els Jocs de la fam, Susanne Collins (tota la saga)

- La porta dels tres panys, Sónia Fernández Vidal

- Sota la mateixa estrella, John Green.

- Mentida/ Veritat/ Por, Care Santos.

- Els diaris de la Carlota. Gemma Lienas

- Perfectament Imperfecte, Ingunn Thon

dilluns, 22 de juny del 2026

PROSES premiades per Sant Jordi 25-26

  1r premi 1 ESO B                              

 Capvespre

La sorra encara és tèbia sota les meves mans, i ressegueixo amb els ulls els plecs que s’hi formen per l’edat. El sol comença a fondre’s dins la mar, i el cel s’encén de colors que cap pinzell sabria repetir. La meva neta seu al meu costat, amb les cames primes mig enterrades a la sorra, dibuixant cercles amb el dit.

-Àvia…-em diu fluixet-, què és per tu la mort?

La seva pregunta arriba sense avisar. No m’esperava sentir-la, i em quedo un instant sense saber què dir.

Li agafo la mà petita i la deixo entre les meves.

-La mort, estimada meva, és com aquesta posta de sol.

-Però en les postes de sol, el sol sempre desapareix, com ara ho està fent!-diu arrufant el front.

-El sol, així com algú que es mor, no s’apaga, brilla en un altre lloc, en un que necessita aquesta llum més que nosaltres ara.

-Jo he après -li dic- que la mort no és l’enemic de la vida. És la seva germana. Caminen juntes des del primer dia que neixen. Saber que un dia marxarem fa que cada instant tingui sentit.

Ella calla, però li noto la tremolor en la veu.

-Em fa por no veure’t més -diu l’Olivia, i una llàgrima li rellisca galta avall.

Sense pensar-hi, la prenc entre les meves mans, i sento que a mi també m’embrolla una de l’ull. Rellisca galta avall ben calenta i em crema.

La seva por em commou profundament, i la veu em tremola mentre parlo.

-Escolta’m bé, Oli -murmuro-. Quan jo ja no hi sigui i tu no em puguis veure amb aquests ullets tan macos que tens, no voldrà dir que hagi marxat del tot. Seré en tot allò que t’he ensenyat sense que te n’adonis. En la manera com mires el mar, com rius, en cada gest que et fa única… Sempre seré dins teu, encara que no em puguis veure.

Abaixo la veu una mica més, perquè sàpiga que també vull que comprengui la vida tal com és

-Saps, Oli -li dic amb la veu trencada-, la vida mai et prepara per perdre algú estimat. Se’n va la gent que més estimem, sense avisar, i el dolor sembla massa gran de suportar. Però hem de ser fortes, i ho som, molt més del que ens podem imaginar. Hem de continuar estimant, abraçant, vivint…

Ella s’acosta més, recolzant el cap a la meva espatlla. Plorem en silenci, sense presses, només amb el tacte i la calidesa que se sent a l’estar juntes. El mar segueix davant nostre, constant i antic, recordant-nos que la vida segueix, que l’amor no s’acaba, que tot i que no sempre sigui així, a vegades, les llàgrimes només són la prova que estimem profundament.

-Però la mort és fosca, veritat? -pregunta sanglotant.

Nego amb el cap.

-La mort no és fosca, Oli. No és un lloc que espanti ni un forat que s’endugui tot. És un lloc on tot és calma i pau. On les coses que hem estimat continuen existint, però d’una manera diferent.

El sol ja toca l’aigua. El cel és vermell, daurat, violeta. Penso que he tingut una vida llarga, amb errors, alegries, pèrdues. I que tot i així no canviaria res.

-No l’has de témer -li dic amb veu suau-. El que sí que hem de témer és no viure. No abraçar. No dir t’estimo. No somiar. No passar per la vida sense viure-la intensament.

-Quan penso en la mort -afegeixo-, no penso en un final. Penso en un retorn. Tornar a ser part del vent, de l’aigua, de la terra que ens sosté.

El sol finalment s’amaga, però encara crema darrere l’horitzó, projectant una llum que resisteix a desaparèixer.

-Veus? -li xiuxiuejo-. No hi és, i tot i així encara el notem ben present.

Ella somriu una mica. No sé si la por ha marxat del tot, però sé que ha après a mirar-la sense tancar els ulls.

Ens quedem en silenci, assegudes a la sorra, mentre el dia s’acomiada sense tristesa. I jo, amb els meus vuitanta-dos anys, sento que, si algun dia he de marxar, ho faré com aquest sol: sabent que, en algun lloc del seu cor, continuaré sortint cada matí.

                                                                                                                                                                       Bruna Dosta 1 ESO B



dijous, 18 de juny del 2026

dilluns, 15 de juny del 2026

Signs (o la dificultat per comunicar-nos)

 Signs és un curtmetratge que ens parla de Jason, un noi solitari, que viu una existència absolutament monòtona i gris fins que un dia apareix Stacey i ho canvia tot. Jason, però, té algunes dificultats per comunicar-se amb ella.



Gràcies Nia per donar-me a conèixer aquesta perla de 12 minuts)

Quines reflexions et suscita aquest curtmetratge?

Benvinguts/es a l'era book

 


I quin "book" us ha robat el cor, últimament?

El regal (o així funciona l'amor)

 Quan t’enamores d’algú, li regales la teva ànima. És un risc, però així funciona l’amor. I així ho explica el curtmetratge multipremiat The gift. L’ha dirigit l’animador xilè Julio Pot, de la productora Mini Studio.


Així funciona l'amor és el títol d'aquest curtmetratge.
Hi estaries d'acord?

ARGUMENTA-HO A COMENTARIS