dimarts, 26 de març del 2019

ESTRUCTURA DE L'ORACIÓ_SN(S) I SV(P)


 SN(S) i SV(P)

Les oracions es divideixen sempre en dues parts:

- El SINTAGMA NOMINAL que fa de SUBJECTE- Ho escrivim abreviat així: SN (S)

- El SINTAGMA VERBAL que fa de PREDICAT. Ho escrivim abreviat així: SV (P)

- Hi ha diverses possibles estructures de l'oració:

A)           O= SN (S) + SV (P)

Ex: Les cases de la Barceloneta son d'origen antic
                             SN (S)                                             SV (P)

Ex: La guerra mata milers d'innocents
               SN (S)                                SV (P)

Ex: La nova llei d'educació no m'agrada
                             SN(S)                              SV(P)

B)                    O= SV(P) + SN (S)

Ex: M'agrada    el sushi
           SV (P)                   SN (S)


C)                  O= SV(P) + SN(S) + SV(P)

Ex: Afortunadament els amics verdaders duren tota la vida
            SV (P)                               SN(S)                                         SV(P)

D)              O= Subj el·líptic + SV(P)

Ex: (Jo) Doblego la roba amb cura
         Subj                    SV (P)
        el·líptic

E)                O= SV(P)- Oració impersonal

  • Verb HAVER-HI (no ho confongueu amb verb haver auxiliar, siusplau :)
  • Verbs meteorològics

Hi ha cotxes aparcats a banda i banda del carrer
                                            SV (P)

Demà nevarà intensament
                           SV(P)


ACTIVITATS PROPOSADES

1- Senyala el SN(S) i el SV(P) i digues quina estructura segueixen les
següents oracions

-  Els peatges de les autopistes s'han encarit molt.
- No em saluda mai, en Josep.
- Quatre alumnes d'aquesta classe han aprovat les matemàtiques.
- M'encanten els ous ferrats!
- Els diners del calaix pertanyen a la mestressa de la botiga.
- Surt de casa a les set en punt.
- Aquest cap de setmana farà fred als Pirineus.
- Ha perdut les claus de l'armariet.
- Salvem les balenes.
- En aquest càmping no hi ha piscina.
- Vull una truita de pernil dolç
- L'hivern passat va nevar a Amposta.
- Una antiga amiga m'ha visitat aquesta setmana.
- No m'agraden els xampinyons.
- Tu saps l'adreça de l'Anna?
-  En Josep i l'Alícia són de Reus.
- Jo faré catorze anys al febrer.
- Li pica el nas.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.